7/31/2012

Aku & Tudung

Salam,
Photobucket

Tudung, tanggapan atau definisi aku tentang tudung berbeza-beza mengikut perubahan usia:
10 tahun - Darjah 4
Aku melihat kawanku sangat comel memakai tudung ke sekolah. Lalu, aku ingin mengikut jejaknya. Aku memaksa mak membeli tudung untuk aku pakai ke sekolah. Waktu itu aku hanya merasakan bahawa memakai tudung itu comel.

13 tahun – Tingkatan 1
Setelah aku melanjutkan pelajaran di SMKA (P) AlMashoor, aku merasakan yang memakai tudung itu wajib bukan hanya di sekolah malah wajib juga untuk keluar berjalan-jalan. Oleh itu, aku mula memakai tudung apabila hendak keluar berjalan-jalan & juga ke sekolah.

14 tahun - Tingkatan 2
Waktu itu aku di Masjid Negeri Pulau Pinang. Aku menyertai satu program ‘Menyemai Kasih Sejernih Mutiara’ anjuran mahasiswa & mahasiswi UUM. Aku terdengar seorang fasilitator perempuan memberi tazkirah ringkas berbunyi begini, “Adik-adik, kita jangan bagi lelaki tengok rambut kita selain suami kita. Kesian suami kita bukan lelaki pertama yang lihat rambut kita. Kan best kalau suami kita lelaki pertama yang menatap rambut yakni aurat kita. Surprise kan? Fresh gitu.” Kata-kata kakak itu menarik minat aku. Sejak hari itu aku berazam untuk terus bertudung & jaga auratku khas buat suami teristimewa nanti.

17 tahun - Tingkatan 5
Aku mula mencari dalil di dalam AlQuran tentang mengapa wanita harus bertudung. Lalu, aku temui Surah An-Nur ayat 31 yang memberitahu kita wanita haruslah bertudung hingga menutup dada. Sejak itu, aku mula melabuhkan tudung ke dada. Kalau dahulu, aku hanya memakai tudung ‘sempang’ sahaja tanpa melabuhkannya ke dada. Dan aku juga sudah mula memakai baju yang labuh & lengannya betul-betul panjang. Dulunya aku hanya memakai t-shirt lengan 3 suku kerana aku belum betul-betul mengerti bagaimana seharusnya menutup aurat itu. Adakah dengan bertudung sahaja sudah menepati?

22 tahun – Universiti & kini
Alhamdulillah, kini aku bergelar mahasiswi, isteri & ibu. Hingga saat ini, banyak yang aku pelajari. Alhamdulillah, aku mula mengenal Islam dengan lebih dekat dengan pimpinan suami tercinta, Muhammad bin Dinsuhaimi. Aku mula mencari kebenaran, kesahihan kenapa wanita harus bertudung.
Banyak faedahnya jika kita menutupi aurat dengan betul. Antaranya;
  • Menghindarkan diri dari dosa: Salah satu sebab ramai wanita masuk neraka adalah kerana mereka tidak menutup aurat mereka di mata orang-orang yang bukan mahramnya.

  • Menghindari fitnah, tuduhan atau pandangan negatif: Orang-orang yang gemar membuka auratnya secara terang-terangan selalu dituduh sebagai wanita penggoda, murahan, perampas suami orang & lain-lain. Untuk itu, hindari memakai pakaian yang memperlihatkan bahagian tubuh yang dapat merangsang lawan jenis.

  • Mencegah timbulnya hawa nafsu lawan jenis mahupun sesama jenis: Secara umum laki-laki normal akan terangsang melihat wanita yang memakai pakaian ketat, seluar pendek atau skirt ketat, wajah dimekap menggoda dan sebagainya. Banyak lelaki yang ingin berbuat jahat kepada perempuan yang seperti itu sama ada secara paksa mahupun tanpa paksaan.

  • Menunjukkan diri sebagai bukan perempuan/lelaki murahan: Menutup aurat melambangkan identiti orang-orang yang baik. Ditambah lagi dengan perilaku yang baik & sopan maka tidak mungkin ada orang yang mengatakan kita sebagai perempuan murahan atau lelaki murahan.

  • Melindungi tubuh & kulit: Dengan pakaian yang menutupi tubuh secara sempurna maka kita tidak akan merasakan kepanasan di saat matahari bersinar terik, tidak merasakan kesejukan di saat suhu sedang dingin. Begitu juga dengan debu & kotoran akan terhalang mengenai kulit kita sehingga kebersihan tubuh dapat terjaga dengan baik.

  • Mencegah rasa cemburu pasangan hidup kita: Jika suami/isteri suka tampil seksi maka pasangannya merasa cemburu jika ada orang yang menggoda/hanya sekadar melihat dengan pandangan penuh nafsu syahwat. Jangan biarkan rasa cemburu muncul dalam kehidupan rumahtangga kita, hal itu merupakan tanda-tanda awal kehancuran sebuah keluarga yang bahagia.

  • Mencegah terkena penyakit & gangguan kesihatan: Penyakit-penyakit yang muncul jika kita membuka aurat di ruang terbuka adalah seperti kanser kulit, kulit terbakar, kulit menjadi hitam & sebagainya. Cegah penyakit & gangguan kesihatan tersebut dengan memakai pakaian yang tertutup yang dapat melindungi tubuh dari faktor-faktor penyebab penyakit tersebut.

  • Memberikan sesuatu yang istimewa bagi suami/isteri kita: Bukalah pada saat di depan suami atau isteri kita saja. Orang yang demikian biasanya akan sangat dihargai & disayangi oleh pasangan hidupnya. Di depan orang lain yang bukan mahram, aurat selalu terjaga dengan baik.

  • Melindungi diri kita dari pelbagai kejahatan: Biasanya wanita yang auratnya sering menjadi mangsa perkosaan mahupun tindakan jenayah lainnya. Bandingkan dengan wanita bertutup yang tampil tidak menarik di mata penjahat kerana penampilannya yang membuat pelaku kejahatan tidak berniat jahat terhadapnya.

  • Menutup aib rahsia yang ada pada diri kita: Jika ada cacat pada tubuh mahupun kulit boleh tutup dengan menggunakan pakaian yang tertutup sehingga tidak ada seorang pun yang tahu kecacatan yang terjadi pada diri kita.
Ini ada sedikit panduan yang saya nak share buat sahabat-sahabat muslimah semua. Buat yang lelaki, jadikan panduan buat kaum keluarga.

Jom Tutup Aurat & Jaga Akhlak

2 comments: