7/29/2012

10 Ramadhan

Salam,

Rasanya harus juga dicoretkan sesuatu.

Alhamdulillah, Allah panjangkan umur kita untuk bertemu Ramadhan Al-Mubarak. Walau terasa baru semalam bermulanya Ramadhan, tapi pada hakikatnya sudah seminggu lebih kita berpuasa. Hari ini sudah hari ke-10. Ramadhan yang datang hanya sekali dalam setahun terasa begitu cepat berlalu.

Sejauh mana kesannya kepada kita? Seharusnya Ramadhan itu menjadi satu bulan yang paling dirindui oleh seluruh Muslim. Seharusnya Ramadhan dapat membentuk diri kita menjadi insan yang lebih bertaqwa.

Sedikit perkongsian dari tazkirah yang didengari baru-baru ni. “Ramadhan sebagai bulan Al-Quran”
• Bulan Ramadhan adalah bulan di mana turunnya Al-Quran.
• Apabila disebut Al-Quran, jangan hanya nampak baca Al-Quran.
• Al-Quran itu bukan hanya seronok dibaca, tapi mesti perhati, faham & laksanakan isi Al-Quran. Di situ barulah lahirnya penyucian hati.
• Apa yang Allah mahukan adalah hambaNya beriman dengan Al-Quran seperti yang terdapat dalam Rukun Iman.
• Al-Quran itu mampu menyucikan hati, menyucikan jiwa.
• Dalam bulan Ramadhan, ramai yang puasa tapi kurang yang dapat taqwa.
• Apabila masuk bulan Syawal, seolah-olah dia tidak pernah berpuasa. Seharusnya bulan Ramadhan itu dapat sepertinya madrasah yang mendidik & membentuk dirinya menjadi insan yang bertaqwa. Taqwa itu mesti didahului dengan iman yang sempurna.
• Kesan yang dapat kita lihat ialah, masih istiqomah walaupun sudah masuk 1 Syawal.
Dan ya, setiap kali tibanya ramadhan, aku berazam untuk memperbaiki diri. Lebih menjaga percakapan, perbuatan & dalaman. Ramadhan ini bulan ibadat. Samalah seperti orang lain juga yang inginkan meluangkan lebih banyak masa dengan beribadat, aku juga begitu. As always, aku ada pesaing. Pesaing yang menjadikan aku lebih bersemangat untuk mengerjakan kebaikan demi kebaikan. Dan pesaingnya adalah suami tercinta, Muhammad bin Dinsuhaimi.
"Fastabiqul khairaat!", cabar suamiku.
Hmm, bila buat persiapan raya jangan sampai ibadat terabai. Apalah ertinya berhari raya jika kita tidak mampu memanfaatkan Ramadhan dengan sebaiknya. Tidak berguna baju raya yang berpasang-pasang, berkilau-kilau & berlapis-lapis walhal hakikatnya kita menjadi manusia yang sangat rugi. Jangan terlampau melayan nafsu yang inginkan kesempurnaan hari raya sehingga mengabaikan nikmat Ramadhan yang Allah janjikan.

Elakkan pembaziran ketika berbuka puasa, ingat jangan terlalu layan nafsu yang inginkan kesempurnaan berbuka puasa. Cuba bayangkan insan yang kurang berkemampuan dari segi kewangan, mungkin membeli air untuk berbuka saja mereka tidak mampu.

Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan yang sebelumnya. Semoga ramadhan kali ini juga lebih ramai yang kembali ke jalan Allah. Aku mengharapkan yang terbaik buat kalian, buat saudara saudari seIslam di seluruh dunia. Semoga kita sentiasa dalam lindungan Allah.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment