7/18/2012

Wudhuk with Soul

Salam,

Wudhuk atau dengan nama lain mengambil air sembahyang. Satu kewajipan sebelum menunaikan solat. Kalau wudhuk tiada tak sah solat kita. Kan?

Di sini kita nak bincang tentang cara kita berwuduk. For me, mestilah dengan hati yang kusyuk! Bukan solat shj perlu kusyuk. Tapi, dengan berwudhuk pun hati kena kusyuk. Sebab tu ada yang mengatakan adab berwudhuk kita tidak boleh bercakap-cakap sambil mengambil wudhuk. Sebab dikhuatiri mengganggu kekusyukkan kita dalam berwuduk. So, macam mana nak kusyuk wudhuk?

Niat
Pertamanya, niat dengan hati yang ikhlas.

Muka
Photobucket

Bila membasuh muka, niatkan ke dalam hati semoga kita menjadi orang yangg soleh/ah yang terpancar di mukanya. Beristighfar atas segala kesalahan yang dilakukan oleh anggota muka seperti mata, hidung & mulut.
  • Mata: Adakah kita telah melihat sesuatu yang berdosa? Istighfarlah. 
  • Hidung: Adakah kita meninggi diri? Tunduklah. 
  • Mulut: Adakah kita bercakap bohong, mengumpat & segala yg mungkar? Bertaubatlah.
Tangan
Photobucket
  • Kanan: Apabila kita membasuh sebelah tangan yang kanan, niatkan dalam hati supaya mengambil rezeki yang halal & membuat kerja yang baik serta di redhai. 
  • Kiri: Menyesalilah apa yang kita lakukan dengan tangan kita, mengambil benda yang haram atau shubhah. Tidak ringan tulang membantu yang lemah & segala maksiat tangan yg pernah dilakukan.
Kepala
Photobucket

Apabila membasuh kepala pula, tabamkan dalam hati untuk menjadi orang yang cerdik & solihin, sentiasa rajin mengadap Tuhan yang Esa, sentiasa tunduk & tidak bongkak dalam kehidupan seharian.

Kaki
Photobucket

Terakhir sekali membasuh kaki. Niatkan ke dalam hati untuk melangkah ke dalam syurga satu hari nanti. Mengawal diri dari melakukan perkara yang terlarang & menginsafi segala yang telah dilakukan oleh kaki. Moga di alam barzakh kaki itu menjawab yg baik-baik utk kita. Amin.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment