8/10/2011

Botol Susu Pilihan

When A'isyah was still in my tummy, tak pernah terlintas dalam fikiran untuk beli botol susu. I really want to fully breastfeed my baby. Thus I think no bottles are needed.

Tapi, bila A'isyah dah keluar, lain pula jadinya. Niat di hati really nak fully breastfeed. Tapi disebabkan ada hal-hal yang tak dapat dielakkan, terpaksa susukan A'isyah dengan formula milk juga.

Bila dah susukan formula milk, means kena guna bottle feeding. Plus, untuk mudahkan orang sekitar (Suami, Opah, Wan, Mamatok, Babatok etc) untuk bagi A'isyah susu. Sebenarnya, kalau tak nak introduce botol pun boleh. Banyak alternatif lain, macam guna cawan/cup kecik, pakai syringe atau pakai sudu. Dan semua alternatif ni requires patience.

Maka, ekspedisi mencari botol susu terbaik untuk A'isyah pun bermula. Aspek yang paling penting yang ditekankan untuk mencari botol susu A'isyah adalah puting botol susu. Nak yg mimic mom's nipple. Sebab takut masalah smurf pulak, 'nipple confusion' ataupun sesetengah doktor prefer to call it 'nipple preference'.

Basicly, deria lidah/mulut bayi adalah satu deria yg amat sensitif pada sebarang perubahan. Jadi kalau kita introduce botol, mmg baby akan perasan. Dan sesetengah baby tak suka, tapi ada juga yg relax & terima shj. Ada pulak baby yg bila dah perasan & sedap puting botol tu laju shj keluar susunya, tak nak pulak hisap dari ibunya. Haaa, parah tu!

Selepas cari & terus mencari. Dari satu kedai ke satu kedai yg lain, akhirnya botol susu Breastflow The First Year menjadi pilihan.

Photobucket
Kerana;

Photobucket
  • The teat has the shape of a mother’s breast (patented nipple)
    Really works! Tiada masalah transitioning from bottle-sucking to breast-suckling.
  • It is BPA free
    Mesti semua dah tahu BPA tu apa kan? And most parents mesti akan cari yang BFA free punya botol. Am I right?

  • Tidak menitik
    Maka, risiko untuk baby tersedak susu kurang. Susu hanya akan keluar bila baby hisap. So, baby kena rajin menghisap. Kalau tak, susu tak keluar. Macam minum susu badan. Same concept!
Photobucket
  •  Attachable cap
    Bottle cap attaches to base of the bottle. Masalah hilang tudung botol tiada lagi.
  • Comes with a lid for each bottle
    The bottles can be used as storage bottles as well.

Photobucket
  • Wide-necked bottle
    Senang nak basuh.

Cuma;
  • Its complicated
    Makan masa to put together the different parts of the bottle. Sempat la baby melalak dulu.
Actually A'isyah tiada masalah untuk menyusu guna puting atau botol apa pun. Tapi, alasan-alasan di atas membuatkan saya memilih botol ini compare to others.
Tujuan entry ini ditulis adalah untuk share ttg botol ni. Kalau-kalau ada parents yang ada problem anak reject botol susu. Selain dari guna cup kecik, syringe or spoon. Kadang-kadang kalau hantar nurseri, penjaga prefer untuk guna botol sebab lebih senang. Harap boleh cuba botol ni. Selamat mencuba!
 Wallahualam.

No comments:

Post a Comment