2/05/2013

2013

Sedar tak sedar dah masuk Februari, 2013. Cepat masa berlalu. Killer question to myself. What have I done to get His Bless? Is there any improvement to get closer to Him? What have I done for betterment of Ummah? Adakah 2012 yang sudah berlalu itu, telah gunakan sebaik mungkin? Adakah 'barakah' masa muda yang berlalu itu? Adakah mampu untuk menjawab segala persoalan kelak bila ditanya Allah?

*Persoalan*

Hakikatnya, masih banyak yang perlu diperbaiki. Lately, sedikit gugup untuk menasihati orang. Bahkan untuk mengepos status-status berbaur nasihat juga rasa risau. Mengapa? Bukankan tugas menasihat itu perlu untuk menggalas tugas khalifah?

Serba salah. Merasakan diri masih tidak mampu memikul kata-kata sendiri. Takutnya bila ilmu tidak diterjemah dengan amal. Takutnya dengan kata-kata sendiri. Zauj pernah kata "setiap dari kata-kata kita akan diuji semula oleh Allah". Setiap kata-kata yang keluar dari mulut kita merupakan tanggungjawab dan amanah yang perlu di tepati.
 يٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ 
Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?

 كَبُرَ مَقْتًا عِندَ ٱللَّـهِ أَن تَقُولُوا۟ مَا لَا تَفْعَلُونَ
Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan. ﴾Ash Shaff:2-3﴿ 
Jom muhasabah sama! Malunya pada Dia kan, sbb Dia maha mengetahui diri kita. Malunya bila dia baca isi hati. Malunya bila Dia tengok hambanya cakap tak serupa bikin. Astaghfirullahalazim. 

Saya cuba buat mutabaah amal 2013. Salah satu cara untuk measure. Doakan saya. Moga Allah beri kekuatan untuk terus beribadah kepadanya. Janganlah melakukan sesuatu ibadah itu hanya untuk menyelesaikannya tetapi lakukanlah kerana ketaatan untuk mendekatkan diri kepadaNya.
Photobucket
[secret] 

Semoga Allah redha.

No comments:

Post a Comment