9/05/2012

Apa Hebatnya Hujan Itu?

Hujan, hujan & hujan.

Allah Ta’ala berfirman:
وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَكًا

"Dan juga Kami telah menurunkan dari langit air (hujan) yang banyak faedahnya"
[Surah Qaf, Ayat 9]
Photobucket

Aku suka hujan. Rasanya hujan punya makna lain di dunia ini. Hujan bukan cuma sekadar air jatuh yang diserap oleh tanah, mengalir ke laut sampai akhirnya kondensasi & jatuh lagi.

Photobucket

Aku suka hujan. Aku suka berbagi perasaan dengan hujan. Perasaan takut akan badai yang mungkin datang, tentang perasaan cemas mencari tempat berteduh, tentang keceriaan anak-anak bermain hujan, pengharapan adanya pelangi setelah hujan juga perenungan sendiri di balik jendela yang berembun. Ada cerita disana. Bahawa hujan membawa itu semua; ketakutan, kecemasan, keceriaan, pengharapan juga perenungan.

Photobucket
[The best thing one can do when it's raining is to let it rain]

Aku suka hujan. Aku suka membuka payungku menyambut hujan. Aku suka ketika aku duduk diam di bilik ditemani rintik-rintik hujan di luar sana. Ketika aku harus membersihkan jendela yang berembun ini. Saat aku membersihkan jendela ini & hujan kembali membasahi & sekaligus menutupi pandangan aku atas dunia ini. Berkali-kali sama sahaja. Terus & terus.. Aku hanya kagum melihat kegigihan hujan.

Photobucket
[Rahmah from the Creator]

Aku suka hujan. Aku suka saat air yang jatuh perlahan-lahan mengalir ke kepalaku, hidungku sampai dengan bibirku. Aku suka merasakan segarnya air hujan. Bercampur dengan wangi tanah yang basah. Di saat seperti itu hatikulah yang merasai kenikmatan itu sambil tersenyum. Subhanallah! Cantik ciptaanmu, Tuhan!

Photobucket
[Hebat kan hujan? Mampu memberi beribu rasa & makna]

Dan cuma satu aku kalah disaat hujan. Solat ketika hujan. Namun, aku suka. Kerna bila aku menangis teresak, tiada siapa yang perasan.

Wallahualam.

1 comment: